Resan till Turkiet + energidryckssamlingen

Hej igen! Jag vet att det är långt mellan blogginläggen men det finns inte så mycket som händer i mitt liv just nu tyvärr, men jag ska försöka ändra på det. Jag har vänner som föregår med gott exempel när det gäller detta. Men nu till inlägget.

Jag var nyligen i Alanya i det (för det mesta) soliga Turkiet. Hade verkligen kul där. :) Jag åkte dit med morsan och en kompis till henne.
Det började med att pappa skjutsade in oss tre till Hudik så att vi senare kunde ta tåget därifrån till Arlanda. Väl på Arlanda åt vi på Alfredo's, ett bra matställe som jag rekommenderar om du är i krokarna. Efter det checkade vi in och begav oss mot gaten. På vägen dit passerade vi tax-freen där de hade tre sorters tobaksblad i lika stora tunnor med en vakt brevid. Funderade faktiskt på att nalla lite medan vakten inte såg på, men det blev inte av xD
Senare hoppade vi på planet mot Antalya. Efter att ha flugit tre timmar och hämtat ut väskorna hoppade vi på en buss mot Alanya. Bussfärden tog två timmar, det fanns inte mycket benutrymme och det var bråkiga ungar i bussen, men som tur var hade jag Angry Birds på mobilen att fördriva tiden med. Väl framme på Almera Apart Otel, hotellet vi bodde på, checkade vi in och begav oss mot vårat rum, som för övrigt hade väldigt hårda sängar och läbbiga täcken -.-
Alanya var en väldigt fin stad. Vädret var för det mesta bra, förutom en dag då det regnade nästan hela dag samt en dag då det var en kortvarig men häftig skur på eftermiddagen och en liten skur på kvällen.
Då de flesta av dagarna var soliga låg jag mycket på stranden och solade och lyckades få en hyfsad bränna, trots att jag har ganska svårt att bli solbränd och brun. Dock var jag inte så förtjust i att ligga hela tiden, så jag tog en del promenader. När jag var ute och gick gick jag ofta på Internetcaféer vilket var ganska billigt jämfört med i Sverige. 1 timme för 2,50 lira, är ungefär 10 kr. Annars var jag ute på raid efter energidrycker (Jag samlar på energidrycker som en del läsare redan vet). Jag hittade 21 stycken allt som allt, men det var inte riktigt alla jag såg. Morsan ansåg att 21 burkar var tillräckligt många (Med väskvikten i åtanke) och jag ville inte bråka så det fick räcka, men en del av sorterna finns förhoppningsvis i andra länder. Annars får jag väl åka dit igen någon annan gång ;)
Maten var god. Jag åt faktiskt inte så mycket turkisk mat men jag provade Adana Kebab, en variant som inte går att få tag på i Sverige så vitt jag vet. Annars åt jag mat som pasta, burgare och schnitzel som man kan hitta här hemma. Kyparna var trevliga, och flera hade övat in fraser på svenska som uttalades med varierande resultat. Läsken var billigare än i Sverige och det fanns till och med 2,5 och 3-litersflaskor. Ölen var också billig, och i butikerna såldes det som vi här hemma skulle kalla starköl. Vin och sprit hittades också i de vanliga matbutikerna.
På flera ställen fick man ett litet glas (!) äppelte efter maten, och inne på basarerna bjöd de på det. Det var väldigt gott; så gott så att jag köpte hem några paket.
Angående basarerna. För er som inte har varit i Turkiet eller något annat land med basarer, tänk er den största marknaden i er närhet (I mitt fall Hudikmarknaden) fast alla försäljare nästan drar in en i butikerna bara för att få sälja sina piratkopierade tröjor till priser som är lägre än i Sverige. Prutning är vanligt och det rekommenderas starkt. Jag köpte en fez (Traditionell hatt från området) för 10 lira (Ungefär 35 spänn) efter att ha mutat ner priset från 20 lira. Vi hade en dag tagit bussen in till centrala Alanya där basarerna är belägna. Efter att ha gått där några timmar tog vi bussen upp till ett stort berg i närheten. Där fanns det en gammal borg och en lång mur. Vi gick ner från berget vilket tog ett tag då sträckan var ganska lång. Vi hamnade då nere i Alanyas hamn där det var mycket båtar och ännu fler basarer, då de låg ganska nära centrum. När vi kom tillbaka till hotellet efter den promenaden hade jag ganska ont i ryggen, men det gick över ett par dagar.

Sista dagen gjorde vi inte så mycket. Vi packade mest. Klockan 19.15 bar det iväg från hotellet och vi var framme på flygplatsen i Antalya ungefär två timmar senare. Ytterligare två timmar senare gick vi ombord på planet till Arlanda som landade där ungefär tre timmar senare. Efter att ha hämtat ut väskorna fick vi vänta några timmar på att McDonald's skulle öppna så att vi kunde få frukost. Under tiden utnyttjade jag deras WiFi som lyckligt nog var igång även fast matstället inte var öppet. När McDonald's väl var öppet var jag besviken över att menyn var väldigt begränsad. Jag kunde inte beställa burgare då det var tidigt på morgonen, men det gjorde inget eftersom jag blev kär i deras McMuffin with Sausage and Egg :3 Jag önskar de kunde ha den dagtid också.
Med mat i magen hoppade vi på tåget mot Hudik som avgick från Arlanda 6:45 och ungefär två timmar senare var jag hemma i Hudik, varifrån pappa skjutsade hem oss till Delsbo. Jag tog en massa bilder i Turkiet som kan ses här.

Tack vare min raid har energidryckssamlingen ökat tillräckligt mycket för att jag skulle kunna göra en video om det. Den kan ni se här:
Alla burkar jag köpte är inte med, så ni får vänta tills nästa video kommer innan ni får se dem ;P

Med detta inlägg skrivet önskar jag er en trevlig dag/kväll beroende på när ni läser detta. Tja :3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0